5 tips om de verbinding te herstellen wanneer die even zoek is



Net zoals in de meeste relaties, loopt het bij ons ook niet altijd van een leien dakje. De drukte van het alledaagse leven neemt ons mee op sleeptouw en we verliezen elkaar wat uit het oog. Of de spanning loopt op door kleine ergernissen allerhande en we merken dat we rond elkaar heen dansen om niet in een groter conflict te belanden. Soms lukt dat, en soms worden we toch nog verrast door iets waar we tegenaan lopen. Frustrerend is dat, elke keer opnieuw.


Maar op zich is dat natuurlijk ook niet zo verwonderlijk. We worden allemaal wel eens geraakt door onze partner, op fijne en minder fijne manieren. Doodnormaal.


Wat ons soms wel nog kan verrassen, is hoe moeilijk het kan zijn om onszelf in dat moment te overstijgen: we zien het gebeuren, we weten waarom het gebeurt en waar onze reactie uit proportie is, en toch kunnen we het precies niet laten om uit reactie te blijven. Iets dat sterker lijkt dan onszelf flapt er iets uit, of slaakt een geïrriteerde zucht. En hups, weg verbinding!


Na veel, heel veel oefenmomenten samen, hebben we gelukkig ondertussen wel al een aantal tricks waar we op kunnen terugvallen wanneer die verbinding zoek is. Sommige kunnen we gebruiken om opnieuw te verbinden na een conflict, andere zijn dan weer beter om elkaar op te zoeken nadat we lange tijd in ons eigen wereldje vertoefd hebben. Voor ons zijn ze de vonkjes die ons vuur brandend houden, ook wanneer het buiten stormt.


Nieuwsgierig naar hoe wij dat aanpakken? Hier zijn onze favoriete tricks om snel verbinding te creëren of te herstellen:


1. Een goed gesprek

Je emoties verwoorden, vertellen wat er in je omgaat en hoe je dat voor jezelf kadert, het zijn essentiële stappen om na een moeilijk moment terug wat meer ontspanning te creëren. Een goed gesprek betekent voor ons dat wanneer de ene praat, de ander luistert met als enige focus om zo goed mogelijk te begrijpen wat je partner zegt. Het betekent ook dat je jouw beleving verwoordt zonder de ander iets te verwijten of aan te vallen. 'Ik voelde me onveilig' is oké. 'Jij hebt me in de steek gelaten' is dat minder.


Een goed gesprek staat en valt met jouw intentie en energie. Merk je dat je nog met veel woede zit, probeer eerst jouw stress niveau te laten zakken zodat je met een open houding naar je partner kan kijken en luisteren.


2. Bewuste aanraking

Neem even de tijd om elkaar eens goed knuffelen, of voor een extra lange zoen wanneer je elkaar ziet na een lange werkdag. Aanraking zorgt voor de aanmaak van oxytocine, het hormoon dat ons helpt verbinden met elkaar.


Niet iedereen heeft het even gemakkelijk met aanraking, dus praat daar als koppel over. Waar heb jij nood aan? Waar heeft je partner nood aan? Wat voelt oké op welk moment?

Een aanraking die bewust en liefdevol is heeft een enorme kracht, onafhankelijk van waar je aanraakt. Het is jouw intentie en energie die het verschil maakt.


3. Verlaag je eigen stress

Ik kan heel moeilijk verbinden wanneer ik me gespannen voel, en ik weet dat ik daarin niet alleen ben. Soms is een moment alleen nemen de beste manier om terug te verbinden, hoe ironisch dat ook mag klinken. Ons hart sluit wanneer we spanning (lichte angst) ervaren. Het gaat terug open wanneer we ons ontspannen en veilig voelen. Niet zo vreemd, toch?


Als je in een conflict zit als koppel is even een time-out nemen soms zelfs de enige manier om terug tot verbinding te komen. Anders blijf je elkaar triggeren en ontploft de boel. Ik spreek uit ervaring.


4. Het 3-minuten spel

Het 3-minuten spel is een hele leuke en veilige manier om terug dichter bij elkaar te komen. Het is heel simpel: je vraagt aan je partner om 3 minuten lang voor jou iets te doen, of je vraagt om je partner 3 minuten lang ergens aan te raken. Je partner mag daar vrijuit ja of nee op zeggen (ook een goede oefening in grenzen invoelen en aangeven), en is ook verantwoordelijk om een authentiek antwoord te geven.

Wat zo leuk is aan deze oefening is dat je zelf heel goed kan voelen waar jouw behoeften liggen op dat moment, en waar je bereidheid ligt om de behoeften van de ander te helpen invullen. Ik vroeg al aan mijn partner om 3 minuten samen te dansen, om me iets te vertellen of om mijn voeten te masseren. De opties zijn eindeloos, en het kan best spannend worden.


5. Samen ontspannen

Hebben we een aantal moeilijk dingen besproken en voelen we dat de sfeer wat zwaar geworden is? Dan kan het bij ons heel erg helpen om samen de humor op te zoeken, met een komische serie, bijvoorbeeld (we zijn grote fans van Chantal op Eén, maar ook van Friends of In de Gloria).


Of we spelen samen een spelletje (Trivial Pursuit!) of gaan een dagje naar de sauna. Door samen iets leuks te doen waarbij we gewoon genieten van de activiteit, zakt onze stress en creëren we ruimte voor speelsheid en kwetsbaarheid.



Wat zijn jullie manieren om als koppel terug te verbinden wanneer je even van elkaar wegdrijft? Merk je dat jullie vaak terugvallen op dezelfde strategieën of verzinnen jullie regelmatig iets nieuws?


In onze koppelretreats mogen we vaak getuige zijn van de onvoorstelbare kracht van een open en eerlijk gesprek. Hoe helend het kan zijn om door je partner gezien te worden in alles dat je bent, de mooie en de kleine kantjes. Hoe bevrijdend het kan zijn om uit te spreken waar je bang voor was en hoe intens het kan zijn om je eigen grenzen en die van je partner te mogen voelen.


Opnieuw en dieper verbinden, met elkaar, met de mensen rondom ons en met de wereld daarbuiten is waar wij elke dag naar streven. Met vallen en opstaan, maar ook vooral met heel veel warmte en plezier.